سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عفونت پوست | آنچه باید درباره عفونت باکتریایی پوست بدانید

?

عفونت پوست | آنچه باید درباره عفونت باکتریایی پوست بدانید

عفونت پوست که در زبان انگلیسی به آن   Mycosis گفته می شود، از جمله عفونت‌های شایع پوستی هستند.

عفونت پوست بر اثر انواع شرایط محیطی و فیزیولوژیکی متفاوت می‌توانند پوست افراد را مبتلا کنند.

بررسی‌ها نشان می دهند که عفونت پوست با آلوده کردن 948 میلیون نفر در سراسرجهان، چهارمین بیماری شایع  در میان انسان‌ها در سال 2010 میلادی بوده است.

همچنین نتایج بررسی های صورت گرفته حکایت از آن دارد که عفونت پوست به‌طور میانگین باعث مرگ 1?6 میلیون انسان در سال می‌شوند.

دلایل بروز عفونت پوست

افرادی که با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت پوست هستند.

همچنین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از جمله مبتلایان به ایدز، افرادی که تحت درمان با استروئید قرار دارند و افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت پوست هستند.

علاوه بر آن ها، افراد مبتلا به دیابت، کودکان و افراد سالخورده نیز مستعد ابتلا به عفونت پوست هستند.

مضاف بر آن کودکانی که سیستم ایمنی بدن آنها به درستی کار نمی‌کند مانند کودکان مبتلا به سرطان در معرض خطر عفونت‌های قارچی تهاجمی هستند.

پیشگیری

تمیز و خشک نگه داشتن پوست و همچنین حفظ بهداشت مناسب به عفونت پوست کمک می‌کند. از آنجا که عفونت پوست مسری است، بنابراین شستشو پس از تماس با سایر افراد یا حیوانات نیز بسیار مهم است.

عفونت پوست?

عفونت پوست

درمان

برای درمان عفونت پوست می توان از داروهای ضدقارچ موضعی و سیستمی استفاده کرد که البته ضد قارچ‌های موضعی بسته به شرایط بیمار و روش درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

9 عفونت شایع پوست با منشا باکتری

عفونت پوست با توجه به مکان، نوع باکتری و حتی سن فرد تحت تاثیر قرار گرفته و می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.

بسیاری از موارد عفونت پوست ممکن است توسط یک پزشک عمومی قابل درمان باشند. اما در موارد پیچیده‌تر ممکن است به دخالت یک متخصص پوست یا حتی مراجعه به یک متخصص روماتولوژی نیاز باشد.

سلولیت هم یک نوع عفونت پوست است

سلولیت یک عفونت پوست است که دو لایه عمیق‌تر پوست یعنی درم و بافت زیرپوستی را تحت تاثیر قرار می دهد. سلولیت با دو نوع باکتری استافیلوکوک و استرپتوکوک مرتبط است.

اگرچه بسیاری از انواع دیگر باکتری نیز می توانند موجب این شرایط شوند. سلولیت معمولا در مکان های که پوست با شکستگی مواجه شده است، مانند در نزدیکی اولسرها یا زخم های ناشی از یک عمل جراحی شکل می گیرند.

عفونت پوست?

عفونت پوست

نوعی عفونت پوست به نام اریسیپلاس

اریسیپلاس که به نام بیماری باد سرخ نیز شناخته می شود، یک عفونت پوست است که در دو لایه بالایی پوست رخ می دهد. این شرایط می تواند بسیار دردناک بوده و موجب احساس سوزش شدید شود.

اریسیپلاس شبیه به سلولیت است، اما لایه های متفاوتی از پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. باکتری استرپتوکوک به طور معمول دلیل اصلی ابتلا به این شرایط است.

در صورت ابتلا به اریسیپلاس، پوست معمولا بسیار قرمز و متورم شده و مرزی مشخص بین بافت عادی پوست و بخشی که تحت تاثیر عفونت پوست قرار گرفته است، شکل می گیرد.

عفونت پوست از نوع فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت نسبتا شایع است که فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط ممکن است به واسطه باکتری یا قارچ شکل بگیرد و موجب برآمدگی های کوچک و قرمزی می شود که با چرک پر شده اند.

فولیکولیت بین افراد مبتلا به آکنه بیشتر شایع است. اصلاح و کندن مو می تواند خطر ابتلا به این شرایط را افزایش دهد. در شرایطی که بیشتر موارد فولیکولیت بی نیاز از درمانی خاص بهبود می یابند.

عفونت پوست شدید می توانند موجب ریزش دائمی مو یا بروز زخم شوند و ممکن است به یک دوره مصرف آنتی بیوتیک برای بهبود این شرایط نیاز باشد.

فولیکولیت “وان آب داغ”

“فولیکولیت وان آب داغ” عفونت فولیکول های مو ناشی از فعالیت باکتری سودوموناس آئروژینوزا است. این باکتری بیشتر در وان های آب داغ، استخرهای فیزیوتراپی، چشمه‌ها و حتی اسفنج های حمام آلوده وجود دارد.

کودکان بیشتر از بزرگسالان به این بیماری مبتلا می شوند که آسیب پذیری بیشتر پوست آنها و باقی ماندن در آب برای مدت زمانی طولانی‌تر از جمله عوامل موثر در این زمینه هستند.

کورک نوعی دیگر از عفونت پوست

در شرایطی که فولیکولیت شامل عفونت یک فولیکول مو می شود، کورک به عفونت یک واحد کامل شامل فولیکول، غده چربی، ساقه و عضله راست‌کننده مو گفته می شود.

کورک بیشتر در صورت، گردن، زیربغل، باسن و ران‌ها شکل می گیرد و در صورت عدم درمان می تواند به یک آبسه تبدیل شود. کمپرس گرم اغلب می تواند به بلوغ و تخلیه کورک کمک کند.

در موارد شدید، ممکن است به تخلیه کورک در مطب پزشک نیاز داشته باشید.

عفونت پوست?به این عفونت پوست کفگیرک می گویند

کفگیرک خوشه ای از چندین کورک است که در کنار هم قرار دارند. این عفونتی بسیار جدی‌تر نسبت به یک کورک بوده و معمولا نیازمند رسیدگی پزشکی است.

زردزخم هم عفونت پوست است

زردزخم یک عفونت باکتریایی است که در لایه بالایی پوست به نام اپیدرم شکل می گیرد. این شرایطی بسیار واگیردار است و در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود.

ویژگی بارز زردزخم شکل گیری پوسته ای عسلی رنگ است. زخم‌ها معمولا اطراف بینی و دهان شکل می گیرند، اما می توانند از طریق تماس پوست به پوست، لباس، و یا حوله به دیگر بخش های بدن نیز منتقل شوند.

زردزخم می تواند به واسطه باکتری های استرپتوکوک و استافیلوکوک اورئوس شکل بگیرد.درمان زردزخم معمولا با آنتی بیوتیک های موضعی و نه خوراکی انجام می شود.

اریتراسما

اریتراسما یک عفونت پوست است و در بخش هایی که پوست با پوست در تماس است، مانند زیربغل، کشاله ران یا بین انگشتان پا شکل می گیرد.

به واسطه مکان و ظاهر، اریتراسما اغلب با عفونت های قارچی، مانند پای ورزشکار و خارش ژوک (خارش کشاله ران) اشتباه گرفته می شود.

در صورت عدم واکنش عفونت شکل گرفته در این مکان‌ها به درمان های ضد قارچ، احتمال ابتلا به اریتراسما وجود دارد و بیمار به یک دوره کوتاه مصرف آنتی بیوتیک نیاز خواهد داشت.

عفونت های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین عاملی برای نگران و توجه بیشتر محسوب می شود زیرا در برابر درمان آنتی بیوتیکی استاندارد مقاوم است.

این باکتری اغلب موجب زخمی جزئی روی پوست می شود، اما گاهی اوقات می تواند به عفونت های جدی و سرایت آن به جریان خون و عفونی شدن اندام های دیگر، مانند ریه‌ها یا دستگاه ادراری، نیز منجر شود.

در صورت عدم درمان، استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد. این باکتری به راحتی از فردی به فردی دیگر منتقل می شود و فرد اغلب پس از انجام یک عمل جراحی در بیمارستان به این عفونت مبتلا می شود.

درمان این عفونت ممکن است شامل مصرف چندین آنتی بیوتیک مانند سولفامتوکسازول، کلئوسین، تری‌متوپریم، و ریفامپین باشد.

عفونت پوست?

عفونت پوست

عفونت قارچی یا باکتریایی پوست

عفونت پوست در اثر عوامل میکروبی مختلف از جمله قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد می شود. هر کدام از این عفونت‌ها علائم مخصوص به خود را دارند و راه های درمانی آنها متفاوت است.

عفونت پوست در اثر قارچ ها

بیشتر عفونت پوست نقاط دایره شکلی را روی پوست ایجاد می‌کنند که معمولا زبر و قرمز بوده و با خارش همراهند.

پزشک با معاینه ناحیه عفونی، گرفتن نمونه و مشاهده آن زیر میکروسکوپ و با کشت سلولی، عفونت‌های قارچی را تشخیص می‌دهد.

به گفته متخصصان، عفونت‌های قارچی واگیردار بوده و از فردی به فرد دیگر، از حیوان به انسان و از خاک به انسان منتقل می‌شود.

به عبارتی این قارچ‌ها در پوست، مو، و ناخن انسان‌ها و حیوانات وجود داشته و یا در خاک یافت می‌شود.

عفونت‌های قارچی معمولاً با کرم‌های ضد قارچ در مدت دو هفته درمان می‌شوند. ولی در مواردی که این عفونت‌ها به درمان‌های موضعی پاسخ ندهند.

پزشک از داروهای خوراکی و قرص جهت درمان استفاده می‌کند. درمان‌های دارویی در یک دوره سه ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • برای بهبود عفونت پوست، باید رطوبت و گرمای بدن را به حداقل برسانید.
  •  سعی کنید از لباس‌های تنگ استفاده نکنید. لباس‌های گشاد، گردش هوای بهتری داشته و تعریق بدن را کاهش می‌دهند.
  • اگر می‌توانید از ضد عرق‌ها و دئودورانت‌ها استفاده کنید، چربی پوست خود را به حداقل برسانید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرید.
  • وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری‌ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند

عفونت پوست در اثر باکتری ها

سلولیت (Cellulitis) به معنای عفونت پوست است و معمولا به علت رشد باکتری‌ها در بافت پوست و زیر پوستی ایجاد می شود.

در روی پوست همه انسان ها، انواع مختلفی از باکتری‌ها زندگی می کنند که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی کنند و توانایی نفوذ در درون پوست و ایجاد بیماری در آن را ندارند.

وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری‌ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند.

شایع‌ترین باکتری که موجب سلولیت یا عفونت پوست می شود، استافیلوکوک و گاهی استرپتوکوک است.

علائم عفونت باکتریایی پوست دست

  • درد پوست که با فشار به آن بیشتر می شود
  • گرم و قرمز شدن پوست
  • متورم و سفت و براق شدن پوست
  • محدود شدن حرکات انگشتان به دنبال ورم پوست و دردناک شدن حرکات دست
  • ورم غدد لنفاوی آرنج و زیر بغل
  • ایجاد رگه های قرمزرنگ در ساعد به علت ورم و التهاب رگ های لنفاوی
  • علائم سیستمیک عفونت شامل تب، لرز، تعریق، درد عضلانی، ضعف، تهوع و استفراغ
  • عوامل خطر عفونت باکتریایی پوست
  • گزش حشرات
  • گزیدگی یا گازگرفتن توسط حیوان
  • زخم یا خراش پوست
  • زخم عمل جراحی
  • دیابت
  • بیماری های عروقی
  • مصرف داروهای کورتونی یا دیگر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن

تشخیص عفونت باکتریایی پوست

تشخیص این بیماری معمولا با معاینه بیمار و مشاهده علائم بیماری امکان‌پذیر است.

با این حال ممکن است پزشک معالج برای شما، آزمایشات خونی یا کشت ترشحات احتمالی از محل عفونت را تجویز نماید.

درمان عفونت باکتریایی پوست

درمان سلولیت دست هرچه زودتر باید انجام شود، وگرنه احتمال سرایت عفونت به قسمت های دیگر دست و وخیم تر شدن آن وجود دارد.

عفونت پوست?

عفونت پوست

راه های درمان عفونت پوست

درمان اصلی این بیماری تجویر آنتی بیوتیک است. دارو معمولا بصورت خوراکی به بیمار داده می‌شود، ولی در موارد شدید ممکن است لازم شود بیمار در بیمارستان بستری و تحت درمان تزریقی قرار گیرد.

  • برای کاهش درد از داروهای مسکن استفاده می شود.
  • بیمار باید دست خود را بالاتر از سطح قلبش نگه دارد تا ورم آن کاهش یابد.
  • دست باید تا مدتی بی حرکت شود. بی‌حرکت کردن دست معمولا با استفاده از یک آتل یا اسپلینت انجام می‌شود. بعد از برطرف شدن علائم عفونت، حرکات دست به توسط فیزیوتراپ شروع می شود.
  • در مواردی که به علت شدت عفونت، چرک در زیر پوست جمع می شود، باید با استفاده از جراحی، مواد چرکی تخلیه شوند
  • سلولیت معمولا در طی 7 تا 10 روز درمان می شود، ولی در موارد شدید یا وجود بیماری های زمینه ای ممکن است طول درمان بیشتر از این باشد.
  • در موارد شدید ممکن است سلولیت گسترش یافته و موجب عفونت دیگر نقاط دست شود.

هشدار

مواردی از سلولیت که به دنبال زخمی شدن دست ناشی از گاز گرفتن حیوان یا انسان ایجاد شده است، یا زخم دست بر اثر مشت زدن به دهان و دندان فرد دیگری ایجاد شده است، احتمال شدت یافتن عفونت پوست زیاد است.

علت این است که میکروب هایی که در دهان انسان یا حیوانات وجود دارند می توانند عفونت های بسیار خطرناکی ایجاد کنند. این عفونت‌ها را باید با دقت و توجه بیشتری درمان کرد.

در موارد زیر بیمار در بیمارستان بستری می شود

 

 

  • وضع عمومی بیمار بد باشد مثل تب شدید یا تغییرات فشار خون
  • با وجود مصرف آنتی بیوتیک وضعیت بیماری بدتر شود
  • بیمار ضعف سیستم ایمنی داشته باشد.

?