سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لایه برداری پوست | هر آنچه باید درباره پیلینگ یا لایهبرداری بدان

?

 لایه برداری پوست | هر آنچه باید درباره پیلینگ یا لایه‌برداری بدانید

?

لایه برداری پوست این روزها به عنوانم یک روش درمانی شناخته شده برای بهبود وضعیت و سلامت پوست مطرح است.

شما هم احتمالا چیز‌هایی درباره پیلینگ یا لایه‌برداری پوست شنید‌ه‌اید یا شاید از کر‌م‌های لایه‌بردار یا اسکراب استفاده کرده ‌باشید.

‌اما ممکن است ندانید که پیلینگ و لایه‌برداری روش‌های مختلف با مکانیسم‌های متفاوت دارد که هرکدام از این روش‌ها را پزشک با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد می‌کند.

در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های مختلف لایه برداری پوست برای صاف کردن پوست و از بین بردن لک‌ها و مشکلات پوستی راه‌حل اول و آخر است و نتایج حاصل از آن نیز کاملا قابل پیش‌بینی است و عوارض چندانی هم ندارد.

البته اشتباه نکنید پیلینگ و لایه برداری پوست فقط برای درمان مشکلات پوستی نیست بلکه گاهی برای از بین بردن چین و چروک‌ها یا حتی درخشان‌کردن پوست هم از این روش استفاده می‌شود.

لایه برداری پوست و پیلینگ

لایه برداری پوست یا دِرم ابرِیژن (به انگلیسی: Dermabrasion) نوعی لایه‌برداری لایه‌های سطحی پوست است که به‌منظور زیباسازی، جوان‌سازی و رفع جوشگاه (اسکارِ) سطحیِ پوست انجام می‌گیرد.

در واقع از جایی که  قدرت پوست برای دفع این سلول‌های مرده با افزایش سن کاهش می‌یابد لازم است برای کمک به بهبود پوست دست به لایه برداری پوست زد.

این عمل موجب می شود هم مشکلات پوستی حل شوند و هم پوست صاف و زیبا شود. این فرایند به روش های مختلف شیمیایی، مکانیکی با لیزر و روش‌های خانگی انجام می شود.

باید توجه داشت که کسانی که تاتو دارند نباید لیزر کنند و بعد از لیزر نیز تاتو انجام نشود، زیرا به دلیل نازک‌شدن بافت‌های پوست، امکان آسیب‌رسیدن به لایه‌های اصلی پوست تشدید می‌یابد.

لایه‌برداری شیمیایی

اسیدها و آنزیم‌های خاصی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوند در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید.

سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند، لایه‌برداری براساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمانی که مواد فوق روی پوست باقی می‌مانند است.

لایه برداری عمیق

لایه برداری پوست به روش عمیق عمدتا در درمان چین‌های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسکار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطانی کاربرد دارد.

برای این منظور اصولا از محلول‌های حاوی ترکیبات فنل استفاده می‌شود و ممکن است عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن را نیز به همراه داشته باشد.

لایه برداری متوسط

لایه برداری پوست به روش متوسط نسبت به لایه‌بردارهای سطحی با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می‌کنند و بهتر است فقط در پوست سایر قسمت‌های بدن به‌جز صورت به کار رود.

این روش از لایه برداری پوست بیشتر در درمان ضایعاتی مانند اسکار آکنه، خطوط پوستی، تغییرات ? و تغییرات پوست بر اثر آفتاب استفاده می شود و در آن تری کلرو استواستیک (TCA) با غلظت‌های متوسط، به کار برده می شود.

لایه برداری سطحی

لایه برداری پوست با روش لایه برداری سطحی به واسطه آسیب در اپیدرم یا لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود.

این روش،  برای رفع کدورت و تیرگی پوست، چروک‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی کاربرد دارد و در آن از هیدروکسی اسیدها (آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید) با غلظت‌های 20 تا 70 درصد.استفاده می شود

در لایه برداری پوست با روش سطحی معمولا از محلولی با یک پایه اسیدی برای جداسازی لایه خارجی و آسیب دیده پوست استفاده می‌شود.

به این‌ ترتیب، در حقیقت یک سوختگی شیمیایی خفیف و کنترل شده در پوست به‌وجود می‌آید و سلول‌های مرده پس از جدا شدن، جای خود را به سلول‌های سالم و جوان می‌دهند.

این محلول‌ها همچنین تحریک لایه‌های زیرین را برای تولید کلاژن و الاستین پوست تحریک می‌کنند. این 2 عامل در طراوت و جوانی پوست نقش اساسی ایفا می‌کنند.

?

کرم‌هایی که بدون تجویز پزشک قابل استفاده هستند

کرم‌ها یا محلول‌های شیمیایی حاوی موادی چون آلفاهیدروکسی اسید (AHA)، ‌رتینوئیدها، آنزیم‌های طبیعی و… به‌عنوان لایه‌بردار شناخته‌ می‌شوند.

وقتی این مواد روی پوست مالیده می‌شود با توجه به نوع محلول یک تا 14 روز بعد از استفاده، سلول‌های مرده روی پوست تخریب می‌شوند تا سلول‌های جوان جای آن‌ها را بگیرند.

اسیدهای میوه(AHA)  غلظت پایین‌تر را افراد می‌توانند بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنند و در منزل، شب‌ها هنگام خواب استفاده کنند.

بهتر است این فرآورده‌ها دور چشم و دور دهان استفاده نشود زیرا موجب تحریک و قرمزی و التهاب این نواحی خواهد شد. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از درصدهای بالاتر مانند 50 درصد و 70درصد لازم است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

یک لایه‌برداری مخصوص بدن

در لایه برداری با عمق متوسط پوسته‌ریزی و جداشدن لایه آسیب‌دیده 3 تا 7 روز طول می‌کشد. قرمزی و التهاب پوست ممکن است تا 2 ماه طول بکشد.

هرچند که به‌طور معمول بعد از یک تا 2 هفته پوست نسبتا به حالت طبیعی خود بازگردد و از آن به بعد با استفاده لوازم آرایشی التهاب باقی مانده را می‌پوشانند.

با استفاده از لایه‌برداری با فرآورده‌های با قدرت متوسط، فرد به‌ندرت احساس درد و ناراحتی شدید می‌کند و عوارض به‌وجود آمده نیز با روش‌های معمولی قابل کنترل هستند.

?

لایه‌برداری سطحی در چه مواردی توصیه می‌شود؟

لایه‌برداری سطحی برای از بین بردن آثار اولیه‌ آفتاب در پوست، چین‌های ظریف پوستی و تغییر رنگ‌های خفیف کاربرد دارند.

ترکیبات اصلی آن‌ها معمولا از دسته‌ هیدروکسی اسیدها (آلفا هیدروکسی اسید(AHA) و بتا هیدروکسی اسید(BHA)) با غلظت های 20 تا 70درصد یا سایر مواد لایه‌بردار است. استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی سطحی باید توسط فرد متخصص تجویز شوند.

هرچند که انواع ملایم‌تر این لایه‌بردارها با غلظت‌های پایین‌تر برای استفاده عموم وجود دارند. علاوه بر این برای کسب نتیجه مطلوب، لازم است که این فرآیند 4 تا 5 بار در طول 2 تا 4 هفته و پس از آن سالی 4 بار تکرار شود.

هیدروکسی اسیدها در جوان‌سازی پوست تاثیر مهمی دارند.

اگر مشکل پوستی حاد دارید برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی حاد چون چین‌های خشن و اسکارهای پوستی و… از لایه‌برداری عمیق استفاده می‌شود.

در این محلول‌ها از ترکیبات فنل استفاده می‌‌شود. ترکیبات فنلی لایه‌بردارهای بسیار قوی هستند که یک‌بار استفاده از آن‌ها برای دست یافتن به نتیجه‌ موردنظر در یک سال کافی است.

یک‌بار لایه‌برداری شیمیایی عمیق ممکن است 60 تا 90 دقیقه طول بکشد که طی این مدت، روی هر قسمت از صورت به‌مدت 15دقیقه از محلول استفاده می‌شود. به‌طور معمول، به‌علت دردناک بودن این روش، ابتدا بی‌حسی موضعی انجام شده و وضعیت قلب بیمار نیز کنترل می‌شود.

پس از لایه‌برداری به فرد توصیه می شود تا 2هفته از شرکت در فعالیت‌های روزانه خودداری کند، هرچند که قرمزی پوست ممکن است تا 3 ماه باقی بماند و همچنین این روش برای پوست‌های تیره مناسب نیست.

در بخش دوم این مقاله با سایر روش های لایه برداری پوست آشنا خواهیم شد .

   منبع : ایران کازمد

?

?