سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفیداب | لایه بردار سنتی پوست

?

 

                                                                                    

سفیداب  | لایه بردار سنتی پوست

سفیداب یا روشوی، که به احتمال زیاد خیلی از ماها، با آن آشنا هستیم، نوعیلایه برداروسفید کننده ی پوست بدن است که به طور سنّتی در ایران به شکل توپ‌های کوچک سفید رنگ در هنگام استحمام به کار گرفته می‌شود.

این فراورده با مالیده شدن بر سطح پوستبه جمع آوری و زدودن سلّول‌های مرده کمک می‌کند و باعثپاکیزگیو روشن دیده شدن یا سفید شدن رنگ پوست می‌شود.

ساختار سنّتی سفیدابمعمولی چیزی بیش از ترکیبگل سفیدو نخاع برخی جانوران نیست.

انواع دیگر سفیداب عبارت است از سپیداب قلع و سپیداب سرب که از سوزاندن فلزات قلع و سرب تهیه می‌شوند.

 

ستون سنتیبزک خانم ها

استفاده این فراورده منحصر به هنگاماستحمام نیست بلکه در گذشته، به همراه سرخاب، سرمه،حنا، وسمه، زرکو غالیه یکی از ستون‌های هفت‌گانه بَزَک(آرایش سنّتی زنانه در ایران) بوده‌است.

به سبب همین همراهی همیشگی، اصطلاح سرخابـ سفیداب به فرهنگعامّهپارسیوارد شد که اشاره به ادواتولوازم آرایش زنانهدارد وسرخابـ سفیداب کردن، به معنایآرایش کردن بانوان به کار می‌رود.

البتّه سفیداب در مقام یک فراورده صرفاً آرایشی و فارغ از کاربرد متداول آن یعنی پاک کنندگی، دارای تعریفی مجزّا و اندکی متفاوت نیز می‌باشد که عبارت است ازگَرد سفیدیکه زنان برای آرایش و سفید کردن بر پوست صورت خود می‌مالند.

استفاده از سفیداب  یکی از روش های سنتی و قدیمی برایاستحمامو شست و شو در میان ایرانیان است. البته که مدتی است مصرفسفید آببه حداقل رسیده است.

اما کافی است که از خواص شگفت انگیز سفید آب برای لایه برداری پوستو زیبایی پوست آگاه شوید تا دوباره مصرف سفید آب را از سر بگیرید. با دکتر سلام همراه باشید.

 

کاربردهایآرایشی بهداشتیسفیداب

سفیداب در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت، اما به تدریج با ورود شوینده‌هاو لایه بردارهای شیمیایی به بازار و همچنین تغییر نوع نگاه فرهنگی مردم به محصولات سنتیاز این قبیل، کاربرد سفیداب در بین مردم کمرنگ شد.

سفیداب بهترینلایه‌بردار طبیعیاست که می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع ماسک‌های لایه‌بردارباشد چرا که با برداشتنسلول‌های مرده باعث بهبود پوست‌مان می شود.

در طول روز میلیون‌ها سلول پوستی بر اثر فعالیت می‌میرند و باید از رویپوست بدنپاک شوند. بهترین راه این است که هنگام استحمام مقداری سفیداب بر روی پوست‌مان بمالیم تا سلول‌های جدید بتوانند رشد کنند و باعث زیبایی پوست شوند.

به گفته‌ محققان، سفیداب در ایران و در دوره‌ اسلام توسط عطارها ساخته ‌می‌شد و با نام  «روشور» به فروش میی رسید.

البته در آن دوران زنان از سفیداب برایآرایش کردنو به خصوص سفید جلوه دادن پوستشان استفاده می‌کرده‌اند. در واقع مانند کرم پودرهای امروزی عمل می‌کرده‌اند و هیچ گونه عوارضوبیماری پوستیدر پی نداشته‌اند.

در واقع سفیداب به اصطلاح امروزی‌ها خوراک پوست است و باعثجوان‌تر شدن پوستمی‌شود. سفیداب بهترین بدن شویی است که تاکنون اختراع شده است.

?

 

 

?